Wednesday, June 5, 2013

Kita dan orang lain

Ewah.. apa kena tajuk tu?? hahaha

Kita nikan sokmo la duk banding kelebihan orang dengan diri kita. Tak boleh ke sekali sekali banding la kesusahan orang dengan kesenangan kita? Orang yang lagi susah dari kita. Ha jadikan kita ni di tempat yang lebih tu cemana rasa? Baru boleh  bersyukur ya tak?

Jangan la lupa dik non rezeki maut jodoh di tangan Allah. Yang kita ni merancang, usaha dan doa  sahaja. Plan DIA lagi hebat tak leh lawan dah dengan apa yang ada atas muka bumi ni. Kalau kita dah usaha tonggang terbalik bagai nak rak tapi tak dapat-dapat jugak maknanya rezeki tu belum sampai untuk kita. Adala hikmah yang semestinya Dia Maha tahu. Tok sahla duk frust menonggeng gaya orang nak mati esok atau pergi berlibur sebab nk cari kedamaian katanya. Muhasabah diri macamana cara nak jadi lebih baik adalah lebih baik samping doa jangan bagi kita ni KUFUR nikmat Allah yang lain. Mungkin la duk aim ke increment sampai 100% kan dik non sekali tak dapat. Cuba dik non fikir, untung harini ada kerja ada sumber pendapatan dari tak ada langsung ye dak?

Saya tak faham la dengan jiwa orang-orang yang kosong pergi cari temporary happiness neh. Yang patut dia cari ketenangan and kedamaian tu  dari Allah bukan dari manusia lain hatta kucing atau basikal atau motor besar. TAK BOLEH. Bukan tak boleh langsung, rasa damai tu masa kita buat jekla contoh rasa tenang tu dapat masa kita tengah speedy gaya macho bawak motor besar jekla lepas dah turun dari motor tu lama kelamaan hilanglah rasa damai tu. Tu pun kalau tak pendek umur, kalau pendek? tengah laju2 bawak motor hilangkan stress sekali POOMMM...!! tenang dah selamanya apa pun tak dapat kan? Tu pun kalau dah samapai ajal la, buatnya nikmat kaki tangan Allah tarik balik? (Nauzubillah).

Itulah kita manusia yang selalu resah kalau ditimpa kesusahan. Kalau senang jadi bakhil segala, masa tenaga apatah lagi duit. Mudah-mudahan Allah pelihara kita semua.

PEACE

No comments: