Thursday, November 11, 2010

Bukan Senang

Ok pengumuman pertama: saya belum NAIK PANGKAT atau PROMOTED atau sebagainya. Sah Jawatan dalam perkhidmatan pun belum lagi apatah lagi nak NAIK PANGKAT. ok TAMAT pengumuman.

Sibuk dan TERLALU sibuk. BUKAN SENANG bila dah jadi a part of atau sebahagian dari policy maker ni. Tambah pulak bosses adalah terdiri dari D*okt*or Pe*rubat*an yang bukan tahu sangat bab teknikal dalam makmal dan itu adalah satu masalah dan cabaran besar untuk ditangani. *SIGH* tapi cuba untuk bertahan lagi dan lagi.

Latest, saya terlibat dalam garispanduan untuk Prgram Kualiti Mikros*kopi M*alaria Kebangsaan-(sokongan untuk P*rogram Elimi*nasi Malar*ia Kebang*saan). Sekarang dalam final stage untuk direview semua benda. Saya baru 2 tahun berkhidmat dalam bidang ni. Bayangkan dalam meeting dengan decision maker, the director tanya aku..'hanim komen?' aku terkasima la weih.. WTF??? AKU? hello I am only a KULI BATAK yang ikut arahan sahaja..semua yang ada dlm meeting tu adalah BOSSES yang tukang buat keputusan and I am not the right person untuk bagi komen. Apa tu??? *SUSAH BETUL*.. memikirkan program ni bukan untuk 1 atau 2 tahun tapi untuk satu tempoh yang belum tentu...sampai la pada satu masa perlu diubah sana dan sini.

Tiap hari kena study. Macam2 buku garispanduan. Kadang2 aku duk tanya aku ni kena buat kije lab ke kena gubal polisi?? *stress dan sedih jugaklah*..tapi telan jugak memikirkan semua ni untuk kebaikan rakyat. Maybe penyakit ni dah tak ada kat Msia pada mata rakyat tapi sebenarnya berapa yang dah mati dan kebanyakannya bukan kes tempatan. Especially pendatang asing yang duk kuar masuk, depa la punca utama penyakit ni kembali mengganas kat Malaysia. Tambah pulak ada spesis yang dah resistance dengan ubat antimalaria. Ok aku rase dah jauh pulak aku bercerita ni..hhahhaha


Dengan few methods yang nak dioptimise belum settle dari awal tahun haritu. Yang basic lom settle dah suoh buat yang pelbagai. Macammana nak buat kije management and labwork sekali harung? huhuhu..sekarang ni KPI yang diset awal tahun belum 100% trcapai. Ni dah masuk November. Julai tahun ni macam2 KPI yang ditambah. Bak kata orang tua "jangan yang dikejar tak dapat yang dikendong berciciran". Dah le boyot.. hahahah..kelakar pulak rasa mak buyung ni masuk kuar meeting.. belum masuk bab naik turun tangga extract sample and buat PCR.. hahahhaha and tahun depan sebelum cuti bersalin 90 hari, my target semua benda ni akan settle I-Allah supaya cuti aku nan 90hari itu takkan terganggu..:)


Good luck to my self.

No comments: